تاثیر آرزوها و انتظارات بر یادگیری

آرزوها همان انتظارات نیستند. آرزوها ، هر آن چه که شما قبلا انتظار داشتید اتفاق بیافتد هستند، در حالی که انتظارات چیزهایی هستند که تمایل دارید بعدا اتفاق بیافتند. اما تا چه حد ممکن است آرزوهای بزرگ و انتظارات بالا بر عملکرد دانش آموزان تاثیر گذارند؟

آیا زمانی که می خواهید فرزندتان به ستاره ها دست یابد ، احتمال بیشتری ندارد که آن ها را برای این کار آماده سازید؟

پژوهشگران دانشگاه بریستول 770 دانش آموز را از 640 آمورشگاه مورد بررسی قرار دادند. آن ها می خواستند بدانند آیا آرزوها و انتظارات روی  عملکرد تحصیلی دانش آموزان اثرگذار است؟ همچنین آیا آرزوها و انتظارات بر روی رفتن به دانشگاه دانش آموزان موثر است؟

یافته ها پیرامون آرزوها و انتظارات یادگیری:

  1. اکثر دانش آموزان (58 درصد )، هم آرزو و هم انتظارات بالا داشتند.
  2. دانش آموزان با آرزوهای پایین و انتظارات کم  عملکرد بدتری از لحاظ تحصیلی داشتند. در حالی که دانش آموزان با آرزو و انتظارات بالاتر، به طور متوسط عملکرد تحصیلی شان 2 نمره بالاتر بود و در سطحA  درجه بندی شدند.
  3. در اکثر مواقع آرزوهای بلند و انتظارات پایین منجر به عملکرد تحصیلی پایین می گردد. این دسته از دانش آموزان در مقایسه با همسالانشان که آرزو و انتظار باتر دارند ، 5 نمره عملکرد تحصیلی شان پایین تر و در سطح C  درجه بندی شدند.
  4. دانش آموزانی که والدینشان در سن 9 سالگی آنان،  انتظار داشتند که فرزندشان به دانشگاه راه یابد ، 5 بار بیشتر احتمال دارد که به دانشگاه راه یابند.

تحقیقات مرتبط با آرزوها و انتظارات والدین:

تحقیقات بعدی نشان داد که بیشتر مداخلات آرمان‌خواهی و انتظارات بالا در بهبود پیشرفت تحصیلی کودک مؤثر نیستند. مشخص شده است که داشتن آرزوهای بالا اما ناتوانی در دستیابی به آنها منجر به نارضایتی، سرخوردگی و کناره گیری اجتماعی دانش آموزان می شود.

این تحقیق در مورد تأثیر و قدرت پیش‌بینی انتظارات بالا، اگر با آرزوهای بالا ترکیب شود، بسیار مثبت‌تر بوده است. مشخص شده است که انتظارات بالای دانش آموزان از خود باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می شود که در یک مسابقه به سوالات بیشتری پاسخ صحیح خواهند داد . تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن انتظارات بالا اگر در شروع سال تحصیلی یا در آغاز یک پروژه جدید انجام شود بسیار سودمند است، زیرا این امر به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد بدون پیش‌تصور یا ایده منفی به  به سال و پروژه نزدیک شوند.

یک حوزه مرتبط جالب از تحقیقات بر تأثیر انتظارات والدین و معلمان بر عملکرد دانش‌آموز متمرکز شده است. در بیشتر موارد، این به افزایش عملکرد دانش آموزان کمک می کند. با این حال، یک کلمه جهت احتیاط: اگر انتظارات بیش از حد بالا و غیر واقعی باشد، می تواند منجر به افزایش استرس و اضطراب شود.

برای مطالعه ی مقاله ی قبلی مرتبط با این موضوع میتوانید از این لینک استفاده کنید.

پیامدهای والدین :

از آنجایی که این مطالعه نشان می دهد که ترکیبی از آرزوها و انتظارهای بالا مهم هستند، جالب است که در نظر بگیریم که چگونه والدین می توانند به توسعه این امر کمک کنند. یکی از راه های ممکن این است که با نگاه کردن به نگرش خودمان نسبت به آموزش شروع کنیم، زیرا شواهد نشان می دهد که این ممکن است تأثیر زیادی بر پیشرفت تحصیلی فرزندان ما داشته باشد.

این انتظارات بالا و نگرش مثبت نسبت به آموزش را می توان از طریق بحث در مورد اهمیت مدرسه، ارزش کلی آموزش و چگونگی نگرش مثبت نسبت به. معلمان آنها برای یادگیری و کسب بیشترین بهره از آموزش مهم هستند.

رویکرد دیگر کمک به فرزندانمان برای پر کردن شکاف بین آرزوها و انتظارات است. همانطور که نویسندگان مطالعه خاطرنشان می کنند:

[ما] باید دانش‌آموزان خود را تشویق کنیم تا سطوح بالایی از آرزوها را بالا ببرند و حفظ کنند. با این حال، این آرزوهای بلند باید با تجهیز دانش آموزان، به ویژه ، خانواده های فقیر و محروم، با مهارت های لازم تقویت شود.

این مهارت‌ها شامل مهارت‌هایی می‌شوند که به مهار انگیزه‌های ناشی از داشتن آرزوهای بالا کمک می‌کنند و می‌توانند به نمرات بهتری تبدیل شوند. اینها شامل راهبردهایی مانند فراشناخت، خودتنظیمی و راهبردهای موثر حافظه مانند فاصله گذاری و تمرین بازیابی و آموزش مطالب به شخص دیگر است.

نویسنده دکتر فاطمه امام قلی وند


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *