معرفی افکار قرمز، زرد و سبز

افکار قرمز

افکار قرمز

  • افکار قرمز افکاری هستند که با هیجانات و احساسات عمیق ما ارتباط دارند خشم ،ترس ،نفرت احساس حقارت، احساس حسادت و سایر احساسات ما عمیق ترین تأثیرات را بر ما دارند. در حالی که به شدت عصبانی شده ایم یا وقتی عمیقاً دچار ترس و وحشت هستیم همه ی فکر های و رفتارهای ما تحت تأثیر این احساسات قرار میگیرند و ما دچار افکار قرمز می شویم. افکار قرمز از این هیجانات عمیق ما سرچشمه میگیرند و به گونه ای احساسات ما با زبان فکر های قرمز بیان میشوند بنابراین فکر های قرمز بر اساس هیجانات ما رنگ می گیرند نه براساس اطلاعات عینی و بیشتر بیان کننده ی چیزی در درون ما هستند تا چیزی در بیرون ما مثلاً وقتی که میگوییم«چرا این آدمهای احمق مرتب در کار آدم فضولی می کنند؟! ایــن ها نمی فهمند که نباید در اموری که مربوط به آنها نیست دخالت کنند؟! همه میخواهند نشان دهند که از آدم بهتر می فهمند. چـه بدبختی است ها!…بیشتر از این که بفهمیم چه اتفاقی در محیط پیرامون ما در جریان است میفهمیم که گوینده ی این عبارات دچار «خشم شدیدی» است بنابراین چنین افکاری بیشتر بیان کننده ی هیجانات درونی هستند.

پس به یاد داشته باشیم که به دلیل قدرت عمیق ،هیجانات در مدیریت تفکر باید با دقت هوای افکار قرمز را داشته باشیم.

برای مطالعه ی بخش قبلی این مقاله میتوانید از لینک زیر اقدام بفرمایید:

معرفی افکار سفید

افکار زرد

  • افکار زرد، افکار امیدبخش هستند. چشم انداز آینده ای که برای ما انگیزه و اشتیاق ایجاد می کند :
  • برنامه ی من این است که در سال پیش رو، مهارت حرفه ای خودم را در در دو رشته کامل کنم تا بتوانم کسب و کارشخصی ام را راه اندازی کنم.
  • چشم انداز شرکت ما کاهش ۵۰ درصدی ضایعات کالای تولیدی مان در سه سال آینده است.

همان طور که ملاحظه میشود این نوع فکر ها اطلاعات تازه یا طرح عملیاتی و اجرایی خاصی ندارند تنها یک عملکرد دارند ایجادجهت یابی هدفمندی و القاء امید و خوش بینی میکنند مثلاً بعضی افراد از فکر های سیاه به صورت افراطی استفاده مرتب جنبه های مشکل ساز یک واقعه را می بینند و به ایرادهای اظهارات افراد توجه میکنند بعضی از افراد دیگر در تمام شرایط، امیدهای واهی و بعضاً غیر واقعی دارند؛ «واقع بینی» هیچیک از ایــن حالات نیست. واقع بینی «مدیریت تفکر» است؛ مدیریتی که اجازه دهد در جای لازم تهدیدها و ایرادها را ببینیم و در جای لازم فرصتها را در هنگام ضرورت حساس و عیب یاب و نکته یـاب باشیم و به هنگام مناسب خیال پرداز و فرصت یاب.

  • افرادی که زیاده از حد از تفکر سیاه استفاده می کنند خوش بینی را ساده لوحی میدانند و معتقدند که حقیقت دو دو تا چهارتا را باید همان طور که هست دید و نه روشن تر و قشنگتر، ولی با یک مثال متوجه میشویم که حقیقت خیلی هم دو دو تا چهارتا نیست. اگر یک اتاق ۱۲ متری را با رنگ ، زرد لیمویی یا هر رنگ روشن دیگری رنگ آمیزی کنیم و اتاق ۱۲ متری دیگری را با رنگ خاکستری رنگ آمیزی نماییم یا یکی را سبز روشن و دیگری را سبز تیره رنگ آمیزی کنیم و از یک ناظر بی اطلاع از مساحت اتاقها بپرسیم کدام اتاق بزرگتر است به احتمال خیلی زیاد اتاق زرد را بزرگتر از اتاق خاکستری و اتاق سبز روشن را بزرگتر از اتاق سبز تیره ارزیابی می کند در اتاق روشن تر احساس بزرگتر بودن فضا و به اصطلاح دلباز بودن وجود دارد و این احساس یک اثر واقعی بر روی بیننده دارد همان تأثیری که ممکن است اضافه شدن چند متر به مساحت اتاق داشته باشد.افکار زرد با ایجاد جهت یابی رو به آینده و القای روحیه ی امید و خوش بینی، عملکرد فرد را بهبود می بخشند و این اثرات نتایج واقعی در پی دارند.

افکار سبز

  • رنگ سبز رنگ رستنیها و نمادی از رویش و باروری است. بنابراین منظور از افکار سبز افکار جدید و خلاق است؛ افکاری که حامل ایده های جدید هستند برخلاف افکار قرمز، فکر های سبز حامل احساس نیستند بلکه حامل اطلاعات هستند، اما نه اطلاعات از نوع فکر های سفید، بلکه اطلاعاتی که خود فرد ساخته است. هر نوع اختراع و ابتکاری نتیجه ی فکر های سبز است. افکار سبز به صورت زیر بیان میشوند.
  •  یک راه حل تازه به ذهنم رسید می توانیم برای این که انواع افکار در ذهن مان بماند به هر کدام یک رنگ بدهیم این طوری بـه مـروررنگ های اصلی انواع تفکر را به یاد می آوریم.
  • من متوجه شده ام که اگر غذا شور شده، می توانید با انداختن چنــدسیب زمینی در آب خورشت، شوری غذا را کم کنید.»
  • وقتی لباس راه راه میپوشم کشیده تر به نظر میرسم و وقتی لباس روشن می پوشم پوستم تیره به نظر میرسد.»

همان طور که میبینید در هر کدام از این افکار یک ایده ی جدید وجود دارد. ذکر این نکته ضروری است که حتی اگر این ایده کاربردی نداشته باشد یا پیشرفتی ایجاد نکند، باز هم یک فکر سبز است چون آنچه در تقسیم بندی فکر است نحوه ی تفکر است نه نتیجه ی آن. پس حتی وقتی این تفکر یک فرضیه می سازد بازهم تفکر سبز است:

  • بگذار ببینم اگر به جای این سس ماست به سالاد اضافه کنم چه طعمی پیدا می کند.    
  •   «امروز یک مسیر جدید برای رفتن به اداره پیدا کردم ببینم از این مسیر راحت تر میرسم یا نه.

فکر های سبز افکار بسیار مهمی هستند، آنها راه حل های تازه، محصولات جدید روشهای بهتر و نوآوری ایجاد میکنند؛ از یکنواختی و دلزدگی در کارها جلوگیری میکنند؛ کیفیت کارها را ارتقاء می بخشند و باعث درآمد بیشتر میشوند؛ بنابراین در این دوره در یک جلسه کامل راجع به فکر های سبز صحبت خواهیم کرد.

نویسنده : خانم دکتر مه آسا رسولی


دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “معرفی افکار قرمز، زرد و سبز”

  1. سلام و ادب در باره حل مسئله و تصمیم گیری بیشتر صحبت شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *