مکث های یاددهی- یادگیری     

خوب یا بد، بخش بزرگی از نحوه تربیت فرزندانمان به شدت تحت تأثیر نحوه تربیت والدین ما است. آنها یک الگو را برای ما ارائه کردند تا آن را دنبال کنیم. اما متاسفانه بسیاری از چالش های امروزی ها فرزندپروری هیچ نقشه راه از گذشته  ندارند. والدین ما مجبور نبودند با سؤالاتی مانند “میزان استفاده بیش از حد از تلفن همراه ؟” و این که “چه تاثیری رسانه های اجتماعی دارند؟” دست و پنجه نرم کنند. در نتیجه، پرسش‌های جدید بی‌پاسخ به این معناست که در گدر زمان مسلماً فرزندپروری هرگز به این سختی و چالش برانگیز نبوده است. با  فقدان راهنما از گدشته برای سوالات امروز، برای یافتن پاسخ به کجا می‌رویم؟ آیا تحقیقات روانشناختی می تواند برای رفع خلأ وارد عمل شود؟ سلسله مطالبی که در دست دارید به دنبال شفافیت و جهت گیری است، زیرا بخشی از تلاش ما برای کمک به کودکان برای یادگیری موثرتر و کارآمدتر است و مهمتر از همه، در مورد چگونگی ایجاد تغییر مطلوبی که می‌خواهیم در فرزندانمان ببینیم، بحث خواهد شد. ما می خواهیم به علم یادگیری کمک کنیم تا هنر فرزندپروری را برآورده کند. اگرچه تحقیقات زیادی در مورد علم یادگیری وجود دارد، تا به امروز بسیاری از آن به دست افرادی که بیشتر به آن نیاز دارند – والدین – نرسیده است.

راهبرد های یادگیری طولانی مدت

در سال 2013 پروهشگران،  با مطالعه بررسی بیش از صدها مطالعه مروری راهبردهایی که بیشترین احتمال را دارد که منجر به یادگیری بلند مدت گردد را کشف نمودند . مهمترین این یافته ها عبارتند از:

  1. دو راهبرد یادگیری بسیار موثر برای توسعه حافظه بلندمدت:
  2. تمرین بازیابی: منظور از تمرین بازیابی نوشتن  انواع سوال از متن توسط دانش آموزان
  3. تمرین با فاصله : تمرین با فاصله از مطالعه فشرده موثرتر است.
  4. دو راهبرد نسبتا موثر برای توسعه حافظه بلندمدت:
  5. ادغام تفضیلی: از خودتان بپرسید این چرا این طور است؟ یا چرا این طور شد؟ این به دانش آموزان کمک می کند در باره موضوعات فکر کنند و مطالب را با اطلاعات یادگرفته شده قبلی پیوند دهند. 
  6. تمرینات آمیخته: آمیختن پاسخ انواع مسائل از متمرکز شدن روی یک سوال خاص اجتناب می کنند.
  7. دو راهبردی که برای توسعه حافظه بلند مدت مفید نیست:
  8. هایلات نمودن/خط کشیدن : علیرغم این که بسیاری از دانش آموزان مطالب را هایلایت و یا زیر آن خط می کشند، این  کار مانع سپردن مطالب به حافظه بلند مدت می گردد.
  9. دوباره خوانی برای یادگیری: اگر چه بسیاری از دانش آموزان احساس می کنند با دوباره خوانی بسیاری از مطالب را یاد گرفته اند، دوباره خوانی آن طور که فکر می کنند مفید نیست. بهتر است روی کل مطالب که مطالعه می کنند فکر کنند.

تحقیقات مرتبط با یادگیری

محققان متعددی از سراسر جهان مطالعاتی را انجام داده اند که این یافته ها را تأیید می کند. تمرینات بازیابی یا همان نوشتن انوع سوال از متن توسط دانش اموزان  موثرترین راهبرد یادگیریبرای تقویت حافظه بلند مدت است.  زیرا  سطح استرس دانش آموزان را افزایش نمی دهد و به عنوان نوعی قضاوت در مورد توانایی های آنها استفاده نمی شود. ما هنوز زمان بهینه فاصله جلسات  برای تمرین با فاصله  را نمی دانیم، که در حال حاضر در حال بررسی است. هر چند بعضی منابع زمان 6 الی 7 ساعت را پیشنهاد داده اند.  

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بسیاری از دانش آموزان در واقع ترجیح می دهند از راهبردهایی  برای مطالعه استفاده کنند که کمترین احتمال را برای یادگیری بهتر دارند. به عنوان مثال، چندین مطالعه   نشان داده اند که، دانش‌آموزان احتمالاً خواندن مجدد مطالب اصلی را مفیدتر ارزیابی می‌کنند حتی اگر منجر به نتایج امتحانات پایین‌تر شود،  تا راهبردهای مؤثرتر دیگر، مانند انجام آزمون ها . به همین ترتیب، بسیاری در حین گوش دادن به موسیقی به اصلاح ادامه می دهند، حتی اگر این کمکی نمی کند .

می توانید از این لینک مقالات قبلی پیرامون یادگیری و یاددهی را بررسی کنید.

پیامدهای والدین ، معلمان، دانش آموزان

چگونه والدین ، معلمان، دانش آموزان می توانند از این یافته ها استفاده کنند؟ بسته به سن یادگیرنده و موضوعی که در حال مطالعه است، متفاوت خواهد بود. بازیابی موفق   را می توان از طریق آزمون های مکرر کوتاه معمولی مهار کرد. به همین ترتیب،  به تمرین با فاصله  از مرور موضوعات قبلی در طول سال حتی مهم‌تر است. مهم این است که ما به فرزندان خود بیاموزیم که هر یک از راهبردهای یادگیری چه کاری انجام می دهد و چه کار نمی کند. هر دقیقه ای که برای هایلایت/خط کشیدن  یا خواندن مجدد صرف می شود 60 ثانیه است که برای انجام کاری موثرتر صرف نمی شود. همانطور که نویسندگان این مطالعه بیان می کند:

برای آموزش محتوا و مهارت‌های تفکر انتقادی به دانش‌آموزان اهمیت داده می‌شود، در حالی که زمان کمتری برای آموزش دانش‌آموزان برای توسعه تکنیک‌ها و راهبردهای مؤثر برای هدایت یادگیری صرف می‌شود. . . آموزش استفاده از این تکنیک‌ها به دانش‌آموزان زمان زیادی را از آموزش محتوا نمی‌گیرد و احتمالاً اگر استفاده از این تکنیک‌ها به طور مداوم در حوزه‌های محتوایی متعدد آموزش داده شود، بسیار سودمند خواهد بود، به طوری که دانش‌آموزان می‌توانند به طور گسترده اثرات آن را بر یادگیری و نمرات کلاس تجربه کنند.

نویسنده دکتر فاطمه امام قلی وند


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *