تاثیر آگاهی گسترده بر انعطاف پذیری شناختی

آگاهی گسترده

در ادبیات و فرهنگ فارسی واژه ی حکیم برای کسی استفاده می شود که احاطه ی کامل بر دانش ها و حکمت ها ی جهان دارد ، اما وقوع آن در زندگی حقیقی صعب الوصول است ، افراد می توانند منش حکیمانه در پیش گیرند و در حرفه ی خود آگاهی و دانش خود را افزایش دهند. در ارتباط با مبحث انعطاف ‌پذیری شناختی، می توان آخرین مولفه را  که تحت عنوان آگاهی گسترده است ، توانایی درک آگاهانه همه گزینه‌ها و انتخاب‌های ممکن و موجود در یک سناریوی خاص دانست؛ به‌عنوان مثال، کسی که شطرنج بازی می‌کند، باید بتواند آگاهی مناسبی از حرکات بعدی یا برنامه‌های احتمالی رقیبش داشته باشد تا بتواند بازی را برای پیش ببرد.

دانش ، شناخت ، مطالعه و به روز رسانی دانش پیشین و جابجا کردن آن با دانش روز دنیا از مهم ترین ساحت های انعطاف پذیری شناختی ست .

فردی که اطلاعات بالایی در زمینه ی تخصصی خود داراد به طور غیر ارادی از انعطاف پذیری شناختی برخوردار است ، چرا که این دانش به اون در پیش بینی و پیش برد چالش ها کمک می کند .

آگاهی گسترده در کلاس درس

روزانه دانشجویان ، دانشمندان و اساتید علوم تربیتی و روانشناسی در حال پژوهش و توسعه ی محتوای این رشته هستند ، طرح درس ها ، روش تدریس ها ، مطالعات آزمایشگاهی و موردی در جهت شناخت آدمی و نیاز های او در مسیر رشد و تکامل در حال تولید و عرضه به جهان تخصص می باشند ، معلم کارآمد در این کارزار ، به دانش پیشین خود اکتفا ننموده و سعی در به روز رسانی اطلاعات و پذیرش دانش جدید دارد .

استفاده از تکالیف خلاقیتی و پژوهشی

تکالیف مبتنی بر خلاقیت و پژوهش خوی دانش آموز را با تحقیق و پژوهش آشنا می کند و ضمیر دانش پذیر علاقمندان را در مسیر صحیح مطالعه و پژوهش قرار می دهد .

آن چه جوامع مدرن را امروز پیشتاز عرصه های علمی کرده است ،  آشنایی دانش آموزان و دانشجویان در  استفاده ی صحیح و کارآمد  از لبه های علم روز در تولیدات علمی است .

مثلا هوش مصنوعی که زاده ی جدید قرن است ، پیش از آنکه تاثیرات مخربی را بر جوامع بشری داشته باشد مورد تحقیق و پژوهش قرار می گیرد و استفاده کنندگان آن با آگاهی از فواید و مضرات آن به استفاده از این تولید جدید بشری می پردازند.

در خصوص آیتم آخر انعطاف پذیری شناختی یعنی آگاهی گسترده در کلاس درس باید گفت  این مسئولیت تنها در کلاس مختص معلم نیست و معلم توانمند دانش آموزان را در جهت کسب دانش تخصصی همواره رهنمون و هدایت می سازد.

مثلا دانش آموزانی که در کلاس زیست نشسته اند ، ضمن فراگیری محتوای ارائه شده در کتاب درسی ، باید به مطالعه و تعمق دردستاورد های روز دنیای پزشکی نیز بپردازند، در این صورت نه تنها فراگیری دروس کتاب به جهت تسلط و احاطه بر موضوع ، سهل می شود ، بلکه نهایتا دانش آموزی به جامعه تحویل داده می شود که ضمن تسلط بر محتوای کامل رشته ی تخصصی خود ، توانایی پژوهش ، پذیرش و به روزرسانی دانش روز و از همه مهم تر انعطاف پذیری شناختی است.

بخش های قبلی این مقاله را می توانید از لینک زیر مطالعه بفرمایید :

انعطاف پذیری شناختی معلم و بازسازی و آنالیز افکار

هدا مرادی آموزگار و کارشناس ارشد روانشناسی، عضو رسمی  کمیته ی آموزشی انجمن روانشناسی تهران


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *