راه های تقویت انعطاف پذیری شناختی در کلاس درس

تقویت انعطاف پذیری شناختی

مقالات مرتبط با انعطاف پذیری شناختی شامل 3 بخش می باشد و اگر بخش اول را مطالعه نکرده اید پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی لینک بخش اول ابتدا آن را مطالعه بفرمایید لینک بخش اول مقاله

اولین مولفه ی انعطاف پذیری شناختی سوییچ کردن یا جابجایی جریان فکری یا تمرکز است در تعریف این مولفه می توان گفت: به توانایی تغییر افکار بین مفاهیم متعدد، انعطاف پذیری شناختی گفته می شود.

به عنوان مثال فرض کنید در جمعی مشغول گفتگو درمورد فیلمی که در سینما دیده اید هستید اما ناگهان در همان لحظه فردی در جمع شروع به صحبت در مورد مسابقه ی فوتبال فردا شب می کند، توانایی شما در انتقال افکارتان از موضوع قبلی به موضوع جدید، مبین اولین مولفه ی انعطاف پذیری شناختی است.

ارتباط جا به جایی جریان فکر با کلاس درس

اما در خصوص ارتباط آن با کلاس درس توجه را به مثال زیر جلب می کنم. معلم با دانش آموزانی روبرو است که در مراحل ابتدایی رشد فکری، شناختی و اخلاقی هستند. در حال تدریس مبحث کسر در درس ریاضی، ناگهان دانش آموز بلند سر کلاس می گوید: ما دیشب پیتزا خوردیم! معلم فاقد انعطاف پذیری شناختی رشته ی کلام را از دست می دهد. احتمالا از کوره در می رود، دانش آموز خاطی جریمه می شود و نهایت زمان از دست رفته و معلم
مجبور می شود مجدد در ساعتی دیگر تدریس را تکرار کند.

اما معلمی که دارای سطح بالایی از انعطاف پذیری شناختی ست با آرامش به دانش آموز می گوید: پیتزایی که تهیه کردید چند تکه بود؟ دانش آموز پاسخ می دهد : 8 تکه . معلم ادامه می دهد : تو چند تکه را توانستی بخوری؟ دانش آموز جواب می دهد 3 تکه. معلم می گوید پس تو سه هشتم پیتزا را خورده ای. حالا چه کسی می تواند بگوید چه کسری از پیتزا باقی مانده؟

و به این شکل موضوع پیش آمده با محتوای کلاس منطبق می شود. نه تنها زمان ، رشته و فحوای کلام تضییع نمی شود بلکه گامی موثر در جهت تفهیم مطلب برداشته می شود و تمایز موضوع منجر به بازیابی بهتر در حافظه می گردد.

فعالیت هایی جهت تقویت انعطاف پذیری شناختی

توانایی انسان در به روز کردن قابلیت هایش یکی از موهبت هاییست که خداوند به آن ارزانی داشته است. همان طور که ورزش بیشتر موجب تقویت و انعطاف بیشتر بدن می شود فعالیت های ذهنی نیز فعالیت و انعطاف پذیری شناختی را افزایش می دهد . در ادامه فعالیت هایی جهت تقویت این کارکرد ذهنی معرفی خواهند شد.

  • مطالعه آزاد : داشتن ایده های جدید و فعال در ذهن امکان متصل شدن مفاهیم جدید با مفاهیم قبلی را میسر می کند. مطالعه ی کتاب ها ومقالات تازه برای ذهن مانند خوردن سبزیجات و پروتئین تازه برای بدن است ، مفید و مغذی !
  • تقویت تفکر انتقادی : بیان نکات مثبت و منفی موضوعات مختلف، می تواند ذهن را فعال و پویا کند و فرایند جابجایی در ذهن فعال سریعتر اتفاق می افتد.
  • فراتفکر یا فراشناخت : فکر کردن به فکری که از ذهنمان منشعب شده فراشناخت یا فرا تفکر نام دارد. این فعالیت یک فعالیت پیچیده و بسیار تقویت کننده برای عملکرد ذهن می باشد.
  • کاهش حواس پرتی های محیطی : اگر در محیط کلاس شما صدایی، بخشی از توجه شما را گرفته، اگر نوع کفش یا لباسی که انتخاب می کنید منجر به حواس پرتی تان می شود در بازآفرینی محیط تجدید نظر کنید.
  • از بارش فکری استفاده کنید : هجوم اطلاعات متفاوت و یافتن ارتباط میان آن ها معلم و دانش آموز را در پرورش انعطاف پذیری شناختی یاری می کند .
  • پذیرای تغییرات باشید: اگر دانش آموزتان موضوع انحرافی در حین مطلب درسی بیان کرد، از کوره در نروید. از گنجینه ی ارزشمند ذهنتان برای مرتبط کردن موضوع به مبحث اصلی کمک بگیرید.

نویسنده : هدا مرادی آموزگار و کارشناس ارشد روانشناسی، عضو رسمی کمیته ی آموزشی انجمن روانشناسی تهران


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *