اختلال شخصیت مرزی

(زندگی در مرز صفر و صد)

معرفی اختلال:

شاید در بین بیماری ها واختلالات شخصیت ، واژه اختلال شخصیت مرزی به گوشتان خورده باشد.

این بیماران همواره در مرز روان نژندی وروان پریشی قرار دارند .به زبان ساده تر این بیماران در حالات عاطفی وخلق و خو و روابط و خودانگاره شان ناپایدارند. آنهااز یک بی ثباتی در همه چیز رنج می برندمخصوصا در روابط بین فردی .

برای مثالیک روز روابط دوستانه و شدید وپر آشوب دارند و ارمانی و مفرط دوستی می ورزند وروز بعد بی احساس و نا امید و سرخورده با همان فرد رفتار می کنند.

این را می گویند اختلال شخصیت مرزی ، یعنی زندگی گردن در یک مرز که منشاء بی ثباتی رفتاری و عملکرد غیر قابل پبش بینی در آنها می شود .

گویی آنها روی یک الاکلنگ زندگی می کنند که هرگز تراز نمی شود.

این بی ثباتی عاطفی همراه با سطح بالای تکانش گری منجر به رفتارهای خودویرانگری مثل رانندگی بی باکانه ، ولخرجی افراطی ویا انجام رفتارهای پر خطر می شود .

ترس از تنهایی ، ترس از طرد و رهاشدن همواره آنها را همراهی می کند به همین خاطر تحمل اینکه دیگران او را ترک کنند را نداشته وبه همین سبب دست به اعمال تکانشی مثل آسیب زدن به خود یا رفتارهای انتحاری می زنند.

علل ایجاد اختلال:

عواملی مانند ژنتیک، علل مغزی، اکتسابی ویا تجارب ناشاد دوران کودکی وگاهی هر دو عامل فیزولوژیکی وتجربی باهم باعث بروز این اختلال می گردد.اما آنچه بیش از همه نقش دارد تجارب دوران کودکی خصوصا سه سال اول عمر کودک است..

بی ثباتی مادر، طرد کودک،عدم دلبستگی ایمن،درگیری والدین،تنبیه کودک، بی توجهی به احساسات کودک ،طلاق والدین ، والدین ناسازگار وگرفتار از علل اصلی ایجاد این اختلال می باشد.

ویژگی شخصیت های مرزی:

۱-روابط بین فردی متزلزل وناپایدار(ناشی از ترس ازتنهایی وطرد شدن )

۲-رفتارهای پرخطر وتکانشی(ناشی از تصور ضعیف فرداز خودش)

۳-گرایش:و زیاده روی در مصرف مواد مخدر(ناشی از احساس اضطراب ونا ایمنی)

۴-خشم بی جا(ترس از انزوا و طرد شدگی)

۵-آسیب رساندن به خود (عزت نفس پایین)

۶-احساس پوچی(عدم احساس ارزشمندی واعتماد به نفس پایین)

۷-حالت هیجانی صفر یا صدی(عدم عادت به هیجانات)

شیوه های درمان اختلال:

۱-دارو درمانی : شامل داروهای ثابت کننده خلق و خو ، داروهای ضد جنون، ضد افسردگی ها

۲-روان درمانی: به روش DBT (درمان مبتنی بر گفتگو)به منظور آموختن روش های مدیریت احساسات،بهبودروابط وکنترل اضطراب انجام می شود.

و روش TFB(درمان مبتنی بر انتقال) روشی غیر دارویی برای درک کردن مشکلات فردی واحساسات بیمار برای بهبود در روابط

و روش MBT(طرحواره درمانی) در این روش الگوهای منفی شناسایی می شوند وبا الگوهای مثبت جایگزین می گردند تا بهبود کیفیت زندگی حاصل شود.

۳-درمان جدید رفتار دیالیتیکی(نوعی رفتاردرمانی است )

۴-درمانهای گروهی(درمان در گروه اتفاق می افتد. گروهی متشکل از یک رونشناس یا مشاور به عنوان رهبر و تعدادی از بیماران که همگی مشکل اختلال شخصیت مرزی دارند )

لازم به ذکر است که درمان این اختلال مستلزم استفاده از یک روانشناس متبحر است واگرچه اختلال شخصیت مرزی به صورت کامل ریشه کن نمی شود اما روان درمانی مناسب وصحیح ،برای کنترل ومدیریت هیجانات وبرطرف کردن مشکلات فرد کمک زیادی می کند.

نویسنده : سرکار خانم موسوی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *